Denzitometrie

Denzitometrie je rychlá a bezbolestná metoda, využívající miniaturních dávek rentgenového záření. Denzitometrický přístroj typu DXA (absorpciometrie záření o dvou energiích) umožňuje stanovit hustotu kostního minerálu (určit pevnost kosti). V rámci našeho pracoviště využíváme nový moderní denzitometr firmy Hologic (Model Horizont WI (S/N 200635). Výsledky z vyšetření zasíláme elektronicky a pacienty s nálezem osteoporózy jsme schopni léčit na našem osteologickém pracovišti. Máme smlouvu se všemi zdravotními pojišťovnami. Vyšetření s žádankou je bezplatné. Vyšetření bez žádanky je zpoplatněno částkou 1.000 Kč.

Indikace k denzitometrickému vyšetření

• ženy starší 65 let a muži starší 70 let
  • ženy po menopauze s rizikovými faktory osteoporózy (nízké BMD, léky snižující BMD, onemocnění snižující BMD, předčasná menopauza do 45. roku věku)
  • pacienti, kteří prodělali nízkotraumatickou zlomeninu  (mimo fraktury lebky, hlezna, drobných kostí končetin, prstů, rukou a nohou)
  • pacienti s kumulací rizikových faktorů, anamnézou onemocnění s negativním vlivem na BMD
  • všechny ženy a muži, pokud užívají nebo mají začít dlouhodobě užívat glukokortikoidy, nebo pokud mají primární hyperparatyreózu
  • muži i ženy s poklesem tělesné výšky od mládí o 6 cm, o 2 cm od min. měření

Před zahájením samotného měření pacient vyplnění dotazník se zaměřením na rizikové faktory osteoporózy a je mu změřena tělesná výška a hmotnost. Následně si ve spodním prádle lehne na záda na vyšetřovací stůj a personál mu dle potřeby polohuje dolní končetiny do předem stanovených pozic (trvá 15-20 min.). Vyšetřuje se oblast bederní páteře, kyčelní klouby, dle potřeby předloktí či celé tělo. Výsledkem je vypočítaná hodnota hustoty kosti, podle níž je Světovou zdravotnickou organizací definována osteoporóza. Spolu se zhodnocením rizikových faktorů nám umožní stanovit individuální riziko vzniku osteoporotické zlomeniny. Vyšetření na DXA je v současnosti nezbytné pro zahájení i sledování léčby osteoporózy (podmínka úhrady léků ze zdravotního pojištění).

Pacientovi s nálezem nízké kostní denzity v pásmu osteoporózy nebo s anamnézou nízkoenergetické zlomeniny (na podkladě malé působící síly) denzitometrická laborantka doporučí se objednat do osteologické ambulance v rámci našeho pracoviště k podrobnějšímu osteologickému vyšetření se zaměřením na diferenciální diagnostiku původu osteoporózy a k následnému zahájení léčby.

Pacienti s nižší kostní denzitou (v pásmu osteopenie) dostanou popis výsledku vyšetření lékařem spolu s preventivními režimovými doporučeními proti dalšímu poklesu pevnosti kostí.

kontaktujte nás

Objednání: 222 511 178, 222 517 772

info@poliklinikaippavlova.cz

MUDr. Olga Hudáková, Ph.D.

MUDr. Martina Čapková

Po - Pá / po telefonické domluvě