Denzitometrie

Osteoporóza a vyšetření pomocí denzitometrického přístroje

S věkem dochází k pomalému úbytku kostní tkáně. U žen je však tento proces urychlen nižší produkcí ženského hormonu estrogenu. Od čtyřicátého roku dochází za normálních podmínek k úbytku 0,8 % kostní trámčité tkáně a 0,6 % kostní kortikální tkáně za rok. U žen v menopauze dosahuje tato ztráta až trojnásobku. Rizikovým faktorem pro vznik a rozvoj osteoporózy však není pouze nízká hladina estrogenu, ale i nedostatek pohybu, extrémní hubenost, metabolická onemocnění, celiakie, laktózová intolerance nebo nezdravý životní styl, zvýšená konzumace alkoholu, kouření cigaret, a nedostatek vitaminu D a vápníku ve stravě.

Osteoporóza se může vyvinout prakticky v každém věku u žen i mužů. Většinou nebolí a lidé pozorují pouze to, že „rostou do země“. Někdy osteoporózu provází bolesti zad, ale většinou se však onemocnění projeví až první zlomeninou. Zlomeniny a jejich následky představují ohromnou zátěž pro každého, proto se tolik úsilí věnuje prevenci rozvoje tohoto onemocnění.

Denzitometrie je rychlá a bezbolestná metoda, pracující využívající miniaturních dávek RTG záření. Podstoupit ji může každý, i děti, výjimkou jsou pouze těhotné ženy. Vyšetření se prování na novém moderním denzitometru firmy Hologic. Na denzitometrické vyšetření není potřeba se jakkoliv připravovat. Vyšetření začíná změřením výšky a váhy a zaznamenáním rizikových faktorů, formou dotazníku. Vyšetření probíhá v leže na lehátku, trvá zhruba 20 min. Během této doby zmapuje přístroj oblast bederní páteře a kyčelního kloubu. Výsledkem je vypočítaná hodnota hustoty kosti, která se přenáší do grafu. Pokud přístroj naměří nižší hustotu kosti v pásmu osteopenie, stav se řeší úpravou jídelníčku, do kterého je třeba zařadit potraviny bohaté na vápník a vitamin D (mléčné výrobky, ryby, zelenina, tofu, ořechy a mandle, luštěniny, mák, atd.) a začleněním pohybové aktivity (alespoň 3krát 30 minut týdně) a užíváním vápníku a vitamínu D.

Osteoporóza se řeší též režimovým opatřením a farmakoterapií a dispenzarizací pacienta.

Hradí všechny zdarvotní pojišťovny - od 1.7. 2016 hrazeno i VZP

Vyšetření je možné provést:

Na základě doporučení odborného lékaře bezplatně v rámci zdravotního pojištění s žádankou je možné se telefonicky objednat na vyšetření

Vyšetření je možno provést i bez žádanky lékaře, jsou-li přítomny v anamnéze rizikové faktory. Žádanku vydá odborný lékař Polikliniky I.P. Pavlova po odborném osteologickém vyšetření, na které je možno se bezplatně objednat.

Jako preventivní vyšetření na vyžádání pacienta, které není hrazeno ze zdravotního pojištění. Vyšetření je zpoplatněno 500 Kč.

Vyšetření se provádí po objednání na parcovišti Legerova.