Kardiologie

Kardiovaskulární onemocnění, neboli onemocnění srdce a cév patří stále mezi nejčastější příčiny úmrtí ve vyspělých zemích. V naší ambulanci pečujeme o pacienty s těmito onemocněními, zajišťujeme komplexní diagnostiku, léčbu, dispenzarizaci, přičemž spolupracujeme se špičkovými kardiocentry (Nemocnice na Homolce, IKEM).

Vzhledem k tomu, že velkou část těchto onemocnění (například infarkt myokardu, angina pectoris, vysoký krevní tlak, cévní mozková příhoda a komplikace aterosklerózy) řadíme mezi civilizační choroby, klademe důraz na prevenci. A proto kromě pacientů, kteří již nějaké srdeční onemocnění mají nebo měli, poskytujeme dospělým klientům, kteří dosud nepociťují žádné subjektivní potíže i tzv. preventivní konzultace s individuálním stanovením kardiovaskulárního rizika. V rámci těchto konzultací je standardně prováděno 12-svodové elektrokardiografické vyšetření (EKG) a transthorakální echokardiografické vyšetření (ECHO) viz níže.

Kdo jsou naši pacienti?

• pacienti s vysokým krevním tlakem
  • pacienti s ischemickou chorobou srdeční, anginou pectoris, po infarktu myokardu
  • pacienti po katetrizačních zákrocích či kardiochirurgických výkonech
  • pacienti s chlopenními vadami nebo po operacích pro chlopenní vadu
  • pacienti s chronickým srdečním selháním
  • pacienti s poruchou srdečního rytmu či implantovaným kardiostimulátorem
  • pacienti s vysokou mírou kardiovaskulárního rizika
  • gravidní pacientky se srdečním onemocněním či jeho rizikem
  • sportovci s rizikovým kardiovaskulárním profilem či srdečním onemocněním

Jaké používáme vyšetřovací metody a jak jednotlivá vyšetření probíhají?

• Echokardiografie: sonografie/ultrazvukové vyšetření srdce, zkráceně též ECHO. Toto neinvazivní vyšetření patří mezi základní kardiologická vyšetření  a umožňuje posouzení srdečních struktur, jejich pohyb a proudění krve v srdci. Nález slouží ke zhodnocení funkce srdečního svalu a srdečních chlopní, případně jejich poškození. Provádíme ho i v rámci preventivních konzultací u pacientů, kteří nepociťují žádné subjektivní potíže. V odůvodněných případech provádíme tzv. kontrastní echo neboli echokardiografický bubble test k posouzení přítomnosti nitrosrdečního zkratu, tedy zkratového toku krve mezi pravostrannými a levostrannými srdečními oddíly.
  • Ergometrie – zátěžové EKG:
Jedná se o vyšetření EKG při zátěži. Principem vyšetření je postupné zvyšování zátěže až k maximálnímu výkonu pacienta za současné kontinuální monitorace EKG a krevního tlaku.
Vyšetření slouží k posouzení funkce kardiovaskulárního aparátu, tolerance zátěže a reakci krevního tlaku při námaze. Zátěžové  EKG dokáže v indikovaných případech odhalit ischemickou chorobu srdeční. Opakovaným vyšetřením můžeme ověřit účinnost léčby či prodělaných revaskularizačních zákrocích (katetrizace, bypass). Toto vyšetření doporučujeme i starším sportovcům nebo sportovcům s vyšším kardiovaskulárním rizikem a dále lidem, kteří se rozhodli náhle přejít ze sedavého způsobu života k intenzivnímu sportování.
  • ABPM (ambulant-blood pressure monitoring): 24 hodinová monitorace krevního tlaku, neboli „tlakový Holter“: vyšetření sloužící k celodennímu záznamu krevního tlaku. Toto vyšetření umožňuje pravidelné „domácí“ měření krevního tlaku během běžných aktivit pacienta a slouží k přesnější diagnostice hypertense a nastavení optimální léčby.

• Holterovo monitorování EKG: 24 hodinová monitorace EKG. Jde o neinvazivní vyšetření, které umoňuje kontinuální záznam elektrické srdeční aktivity během celého dne i noci. Díky Holter-monitoraci můžeme detekovat nepravidelnosti srdeční akce, resp. poruchy rytmu, přístroj zaznamenává EKG přímo při případných obtížích nemocného, je možná diagnostika tzv. „němé ischemie“.

• EKG: vyšetření elektrické aktivity srdeční činnosti.
  • TK: měření krevního tlaku

Upozorňujeme, že platnost receptu je 14 dnů. Při nevyzvednutí a opakovaném vystavení téhož receptu bude účtován administrativní poplatek 40 Kč.

Kontaktujte nás

Objednání: 222 517 772

info@poliklinikaippavlova.cz

MUDr. Hana Štefaničová

doc. MUDr. Ondřej Petrák, Ph.D.

MUDr. Hana Štefaničová
PONDĚLÍ
ÚTERÝ 9:40 - 17:00
STŘEDA
ČTVRTEK
PÁTEK
doc. MUDr. Ondřej Petrák, Ph.D.
PONDĚLÍ 15:00 - 19:00*
ÚTERÝ
STŘEDA
ČTVRTEK
PÁTEK
Pondělí
Úterý
Středa 8:00 - 15:30
Čtvrtek 8:00 - 19:00
Pátek 8:00 - 19:00

Zdravotní sestry: Bc. Linda Vokrojová

* pouze každý lichý týden

Klinická praxe od r. 2000

Atestace: Vnitřní lékařství 2005

Kardiologie: 2011

Licence: F15 Jícnová echokardiografie 2012, F11 Trvalá kardiostimulace - kardiologická činnost 2012, F12 Trvalá kardiostimulace - chirurgická činnost 2014

Licence primáře a vedoucího lékaře v oboru kardiologie 2012

Další postgraduální studium: K dokončení doktorské studium pri LFHK v oboru vnitřní nemoci.

Jazyky: anglický - certifikovaný test TELP 1998, německý - certifikovaný test B2- 2017

Publikace: . researchgate.net/profile/Jan_Pavlovic3">Jan Pavlovič on ResearchGate</a>