Denzitometrie

Podstoupit ji může každý, i děti, výjimkou jsou pouze těhotné ženy. Vyšetření se prování v leže na lehátku na novém moderním denzitometru firmy Hologic a trvá zhruba 20 min.

Během této doby zmapuje přístroj oblast bederní páteře a kyčelního kloubu. Výsledek hustoty kosti se přenáší do grafu. Pokud přístroj naměří nižší hustotu kosti v pásmu osteopenie, stav se řeší úpravou jídelníčku, do kterého je třeba zařadit potraviny bohaté na vápník a vitamin D.

Dále doporučujeme začlenit pohybovou aktivitu a suplementaci vápníku a vitamínu D. Osteoporóza se řeší též režimovými opatřeními, farmakoterapií a dispenzarizací pacienta.

Proč si nechat vyšetřit hustotu kostí?

Protože osteoporóza se může vyvinout prakticky v každém věku u žen i mužů. Většinou nebolí a lidé pozorují pouze to, že „rostou do země“. Někdy osteoporózu provází bolesti zad, ale většinou se však onemocnění projeví až první zlomeninou. Zlomeniny a jejich následky představují ohromnou zátěž pro každého pacienta s osteoporózou, proto se tolik úsilí věnuje prevenci rozvoje tohoto onemocnění.

Jaké jsou rizikové faktory?

Nedostatek pohybu, extrémní hubenost, metabolická onemocnění, celiakie, laktózová intolerance, nezdravý životní styl, zvýšená konzumace alkoholu, kouření cigaret, nedostatek vitaminu D a vápníku ve stravě, pozitivní rodinná anamnéza, onemocnění střev, poruchy štítné žlázy a příštítných tělísek, onemocnění ledvin a jater.

Je vyšetření hrazeno ze zdravotního pojištění?

Vyšetření u pacientů s rizikovými faktory je hrazeno ze zdravotního pojištění Poliklinika I. P. Pavlova má smlouvu se všemi zdravotními pojišťovnami. Poliklinika zajišťuje následnou dipenzarizaci a léčbu pacientů s osteopenií a osteoporózou

Vyšetření je možné provést:

1. Na základě doporučení odborného lékaře bezplatně v rámci zdravotního pojištění. S žádankou je možné se telefonicky objednat na vyšetření
  2. Vyšetření je možno provést i bez žádanky odborného lékaře, jsou-li přítomny v anamnéze rizikové faktory. Žádanku vydá odborný lékař Polikliniky I. P. Pavlova po odborném osteologickém vyšetření, na které je možno se bezplatně objednat.
  3. Jako preventivní na vyžádání pacienta, které není hrazeno ze zdravotního pojištění. Vyšetření je zpoplatněno 500 Kč.

Telefony pro objednání:

• recepce Legerova: 222 511 178, 222 517 772