Vitaminová terapie

Vitamin C neboli kyselina askorbová má pro člověka zásadní význam, lidský organismus si ho nedokáže vytvořit a je odkázaný na jeho příjem v určitých potravinách, především v ovoci a zelenině. Vitamin C má zásadní a nenahraditelnou roli při potlačování oxidativního stresu. Navíc je nezbytný pro normální průběh důležitých biochemických reakcí, např. detoxikaci cizorodých látek v játrech, správný metabolizmus tuků, podílí se na tvorbě kolagenu (důležitého např. pro klouby a stěny cév), blokuje tvorbu karcinogenů, podporuje imunitní pochody a funkci mozku, podporuje vstřebávání železa, což je důležité pro tvorbu a funkci červených krvinek.

Pokud je hladina vitaminu C v těle nízká, hrozí nebezpečí vzniku onemocnění způsobených buď oxidativním stresem, nebo chyběním vitaminu C pro uvedené chemické reakce (například syntézu kolagenu). Absolutní nedostatek vitaminu C vyvolává nemoci označované jako kurděje. Touto chorobou (projevuje se např. krvácením, chudokrevností, poruchou hojení ran) trpěli námořníci při dlouhém pobytu na moři s nedostatečným přísunem potravin s obsahem vitaminu C. Při částečném nedostatku vitaminu C, dochází k rozvoji nebezpečných změn v těle - zvyšuje se koncentrace škodlivého LDL-cholesterolu, což je rizikové pro srdce a cévy, rozvíjí se oxidativní stres, který je spoluzodpovědný za vznik chronických zánětů, které jsou příčinou vzniku alergií, depresivních poruch, osteoporózy, opakujících se infekcí, nádorových onemocnění, ale i syndromu vyhoření a chronického únavového syndromu.

Vitamin C si lidský organismus nedokáže vytvářet, a proto je třeba jej tělu dodávat. Vyšších koncentracích nelze dosáhnout příjmem střevem – transportní mechanismu má omezenou kapacitu, po jejím vyčerpání se již další ve střevu přítomný vitamin C nevstřebá. Nitrožilní podání tuto limitaci efektivně obchází. Nitrožilně lze podat nárazově vysoké, gramové dávky. Dosažená vysoká koncentrace se do 6 hodin po aplikaci vrací k počáteční hodnotě před infuzí, proto je vhodné infuze opakovat.

kdy můžeme podávat vitamin C?

• akutní a chronické zánětlivé onemocnění - 2-3x týdně po dobu 2-6 týdnů
  • zánětlivé revmatické choroby - 2-3 týdně po dobu 1 měsíce
  • akutní a chronické alergie - 2-4x týdně, od 3. týdne 1-2x týdně do ústupu obtíží
  • rány po operaci či poranění - několik dnů 1x denně, pak 2.-4. týden 1-2x týdně do zhojení
  • nádorová onemocnění - 2-3x týdně po dobu 6 týdnů, kůru lze opakovat po 3 týdnech

Podání by mělo mít 24 hodinový odstup před a po podání chemoterapie či ozařování. Opatrnost v indikaci a podávání je třeba u pacientů s oxalátovými ledvinnými kameny, u astmatiků, při onemocněních z nadměrného ukládání železa v organismus, u pacientů s deficitem glukózo-6-fosfátdehydrogenázy může dojít k hemolýze. Vitamin C může ovlivnit účinek léků na ředění krve (Warfarin), může zvýšit účinnosti léků proti shlukování krevních destiček (Anopyrin, Godasal), zvýšit plazmatické hladiny tabletové hormonální antikoncepce,může vést k nepřesnému stanovení hladiny cukru v krvi.

informace k aplikaci vitaminu C

• aplikace vitaminu C je vázánana lékařský předpis (terapii může předepsat jakýkoliv lékař)
  • v den aplikace je vhodné zvýšit příjem tekutin a vypít minimálně 1,5-2 litry za den
  • do 30ti minut od ukončení aplikace infuze se nedoporučuje řízení motorového vozidla