Vitamínová terapie

Účastní se řady oxidačně redukčních, hydroxylačních, amidačních a jiných reakcí. Vychytáváním reaktivních forem kyslíků může spolupůsobit proti aterosklerotickým a ischemicko-reperfuzním poškozením tkání.

Působí na přeměnu cholesterolu na žlučové kyseliny, má příznivý vliv na hojení replantátů, fraktur a ran. Neopominutelné jsou jeho cytotoxické účinky na rakovinné buňky, které mají deficit katalázy a paradoxně prooxidační účinek vit. C v rakovinných buňkách vede k destrukci jejich DNA. Přiznivý účinek je umocněn dosažením mnohem vyšších plazmatických hladin než na jaké se pohybuje ve zdravém organismu při vyvážené stravě. Ve stavech zvýšené psychické a fyzické zátěže, při akutních a chronických zánětlivých a nádorových onemocněních dochází ke zvýšené spotřebě a současně k poklesu plazmatické hladiny askorbátu.

Vyšších než fyziologických plazmatických koncentrací nelze dosáhnout příjmem střevem – transportní mechanismu má omezenou kapacitu, po jejím vyčerpání se již další ve střevu přítomný vit. C nevstřebá. Nitrožilní podání tuto limitaci efektivně obchází. Nitrožilně lze podat nárazové vysoké, gramové dávky, příznaky předávkování nebyly popsány. Dosažená vysoká koncentrace se do 6 hodiny vrací k počáteční hodnotě před infuzí, proto je vhodné infuze opakovat. Jeho metabolity jsou vylučovány převážně močí.

Vitamín C se podává ve fyziologickém roztoku

• Při akutních a chronických zánětlivých onemocněních 2-3x týdně po dobu 2-6 týdnů
  • Při zánětlivých revmatických chorobách 2-3 týdně po dobu 1 měsíce
  • Při akutních a chronických alergiích 2-4x týdně, od 3. týdne 1-2x týdně do ústupu obtíží
  • U ran po operaci či poraněních několik dnů 1xdenně, pak 2.-4. týden 1-2x týdně do zhojení
  • U nádorových onemocnění 2-3x týdně po dobu 6 týdnů, kůru lze opakovat po 3 týdnech

Podání by mělo mít 24 hodinový odstup před a po podání chemoterapie či ozařování. Opatrnost v indikaci a podávání je třeba u pacientů s oxalátovými ledvinnými kameny, u astmatiků, při onemocněních z nadměrného ukládání železa v organismus, u pacientů s deficitem glukózo-6-fosfátdehydrogenázy může dojít k hemolýze. Vitamín C může ovlivnit účinek léků na ředění krve (Warfarin), může zvýšit účinnosti léků proti shlukování krevních destiček (Anopyrin, Godasal), zvýšit plazmatické hladiny tabletové hormonální antikoncepce,může vést k nepřesnému stanovení hladiny cukru v krvi.

V den aplikace je vhodné neopominout příjem tekutin a vypít minimálně 1,5-2 L za den.

Podávání vysokých dávek vitamínu C nevede k ovlivnění pozornosti, tudíž lze následně např. řídit motorové vozidlo.

Nabízíme možnost dárkového poukazu na vitaminovou terapii pro Vás nebo Vaše blízké.